05 december 2012

Att bli klok på sitt andraspråk

Ikväll föreläste Inger Lindberg på Kulturhuset i Stockholm under temat "Hur blir man klok på sitt andraspråk?" och jag följde föreläsningen via webben. Hela föreläsningen kommer visas i efterhand men det kommer dröja några dagar. Edit: Föreläsningen finns nu i sin helhet på NCs webbplats

Hon valde medvetet en dubbelbottnad titel på föreläsningen, dels hur man blir klok på det svenska språket. Hur kan man lära sig svenska? Vad är det i svenskan som vållar svårigheter? Dels hur man kan bli klok genom svenska språket, dvs att utveckla kunskaper på svenska. Att lära i och på ett andraspråk, alltså. Hon delade upp föreläsningen utifrån dessa två sätt att tolka titeln på.

Under föreläsningen twittrade jag en del och eftersom det var många som uppskattade att jag berättade lite om hennes föreläsning tänkte jag att jag lika väl kan samla mina tweets och lägga upp här på bloggen så ännu fler kan ta del av dem. Se det som ett snabbreferat av föreläsningen och hoppas det inspirerar er till att lyssna på hela hennes intressanta och viktiga föreläsning sedan. För er som redan är inbitna svenska som andraspråkslärare kan denna föreläsning vara ett bra sätt att lyfta diskussionen i övriga lärarkollegiet. Tipsa din rektor om denna billiga kompetensutveckling!